۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

سرگردانی ها برای دریافت تذکره کاغذیُ تایید و ....

برای طی مراحل نمودن اسناد تان در ریاست ثبت احوال نفوس افغانستان برای هر پروسه طرزالعمل خاص تهیه شده (برای سرګردانی شما )که من برایتان میخواهم به تفصیل شرح کنم تا حین طی مراحل کردن اسناد مربوطه سرگردان نشوید.
برای گرفتن تذکره اگر شما از ولایت کابل هستید این رهنمود را طی مراحل کنید.
1.      نوشتن عریضه / قیمت عریض در بهترین حالت 50 افغانی زمان برای نوشتن اقلاً 20 دقیقه 
2.      عریضه را در ولایت کابل به شعبه عرایض تحویل بدهید / زمان برای طی مراحل در شعبه عرایض 60 تا 120 دقیقه.
3.      عریضه را به شعبه مربوطه ببرید ، امرثبت احوال ناحیه مربوطه شما را به ناحیه شاروالی معرفی میکنند ، زمان 60 دقیقه
( اگر چی شما کاپی تذکره را داشته باشید و مطابق آن کاپی مسوولین ثبت احوال نفوس میتوانند در ظرف یک ساعت تذکره مثنی بدهند اما شما باید این دور باطل که حالا نوشته میکنم طی کنید اینکه منطق این کار در کجا است نمیدانم(.
4.       در ناحیه شاروالی شما مجبور هستید کتابچه صفایی همرای خود داشته باشید و آنهم تحویل شده باشد (کسانیکه کرایه نشین هستند اگر صاحب خانه صفای را تحویل نکرده باشد، چی باید بکند معلوم نیست ...) زمان برای اینکه ناحیه برای وکیل گذر نوشته کند تقریباً 60 دقیقه اگر کتابچه صفای داشته باشید.
5.      شما باید وکیل گذر خویش را پیدا کنید و وکیل گذر از هویت ، شخصیت و سکونت شما تصدیق کنند (وکیل گذر هم فامیل دارد و معاش ندارد شما باید مطابق میل وکیل گذر فیس بدهید) زمان برای این پروسه نظر به دسترسی شما به وکیل گذر است. بسیار خوشبخت خواهید بود اگر در دو روز عریضه شما این پنج مرحله را طی کنید.( نظر به ازدهام شهری(.
6.      شما عریضه خویش را دو باره به ناحیه برای تصدیق کردن مهر وکیل میبرید. شما باز هم باید کتابچه صفایی را با خود داشته باشید تا مهر وکیل گذر تایید شود. ( 60 دقیقه) شما برای دریافت تذکره کاغذی که برای تایید آن باز هم همین مراحل را بایدطی کنید که اقلا دریافت و تایید آن ده روز شما د ر بر میگیرد ( شما اگر یک روز پیش تذکره گرفته باشید فردا بروید و بخواهید که تذکره شما تایید شود باید عریضه کنید، به ناحیه بروید پیش وکیل گذر بروید پس به ناحیه باز به امریت ثبت احوال نفوس ناحیه ) یعنی اینکه امریت ثبت احوال نفوس ناحیه تذکره ای را که یک روز پیش توزیع کرده برایش قابل اعتبار نیست و شما از طریق طی مراحل نمودن یک پروسه هویت تان را مشخص میسازید.
7.       شما برای تایید نمودن مهر امریت ثبت احوال نفوس ناحیه باید تذکره خود راکاپی رنگه گرفته به شعبه تحلیل و تجریه ریاست عمومی ثبت احوال نفوس رفته تا مهر امریت ثبت احوال نفوس را تایید نمایند (زمان اقلا یک روز در بهترین حالت (
این همه سرگردانی و جای خودش شما اینکه چند بار باید منت چند نفر را بکشید تا هویت را که دارید ثابت کنید، کشنده است ، پس فکر کنید.
 شما تذکره الکترونیکی در ظرف یک ساعت دریافت میکند بدون اینکه سرگردان شوید، بدون اینکه منت کسی را بکشید، از شما در مراکز ثبت نام بحیث یک افغان با عزت استقبال میشود، شما مجبور نیستند برای تثبیت هویت تان به دروازه وکیل بروید، شما برای تایید تذکره ضرورت ندارید. تذکره الکترونیکی برای ده سال اعبتار دارد، پس برای رفع سرگردانی تان و اعبتارهویت تان برای توزیع تذکره الکترونیکی تلاش نماید.

در رابطه به دریافت کارت تولد برایتان بنویسم، چرا ریاست ثبت احوال نفوس زمانیکه تذکره توزیع میکند ، روز ، ماه و سال را درج تذکره ها هموطنان ما نمیکنند، این پروسه حالا هم دوام دارد، در تذکره ها فقط سال درج میشود ، چرا ؟ معلوم نیست . چرا همین حالا ریاست ثبت احوال نفوس به اساس کارت ولدت تذکره توزیع نمیکند؟ شاید جواب این باشد که کارت ولدت در دسترس نیست امریت های ثبت احوال نفوس میتوانند با سر گردانی که برای مردم خلق میکنند مهربانی نمایند و کارت تولد را اقلاً برای کسانیکه جدیداً تذکره اخذ می نمایند توزیع کنند، چون تذکره کاغذی هیچگاه اساس برای گرفتن کارت ولدت شده نمیتواند در حالیکه سال در تذکره ها درج است تنها ماه و روز مهم است، بخاطر تثبیت ماه و روز شما باید این دور باطل را طی کنید، منطق این دور باطل در چیست باید مسوولین ریاست عمومی ثبت احوال نفوس جواب بگویند (نظر به وضعیت حاکم در افغانستان هر کس میتواند با معامله با وکیل گذر ماه و روز را بصورت دلخواه تعین کنند) اینکه چرا همین روز ماه را از شخص نمی شنوند و اورا مجبور به طی مراحل کردن یک دور باطل و منت کشی میکنند در چیست .
خوب حالا از این که بگذریم میخواهم این پروسه به تشریح بگیرم .
اگر کارت شفاخانه باشد، توسط ناحیه مربوطه تصدیق میشود سرگردانی کمتر دارد. هدف من اگر افراد بزرگ سال و یا هم کسانیکه در خانه تولد یافته باشند است .
اول - اگر در خانه تولد شده باشد
1.      شما باید عریضه کیند (زمان و طی مراحل عریضه مثل اینست که شما تذکره کاغذی بگیرد).
2.      امریت ثبت احوال نفوس بعد ازطی مراحل عریضه (ناحیه ، وکیل گذر، ناحیه ، امریت ثبت احوال نفوس) کارت تولد را برای شما توزیع میکند. ( اگر چی شما تذکره کاغذی که توسط همین شعبه برای شما توزیع شده باشد همرای خود داشته باشد ، این شعبات بالای اسناد توزیع شده توسط خودشان اعتبار ندارند)
3.      شما باید این کارت را در مدیریت حیاتی قوماندانی ولایت کابل ثبت کنید. (60 دقیقه).
4.      شما باید برای تایید این کارت تولد عریضه جداگانه ترتیب بدهید و کارت تولد هم پشت و رویش را کاپی کنید و تذکره خود را هم کاپی کنید.
5.      این عریضه و اسناد را به ریاست احصایئه ثبت احوال نفوس برده و امر رییس ریاست را دریافت نماید.
6.      شما بعداً عریضه تان را به شعبه 25 ریاست عمومی ثبت احوال نفوس برده و کارت ولدت تاییده شده امضا مامور و رییس ریاست باید اخذ شود. بعداً کارت ولدات تایید شده است کار شما خلاص است .
دوم : بزرگ سالان اگر میخواهند کارت تولد اخذ کنند
1.      باید به ریاست عمومی ثبت احوال نفوس عریضه کنند
2.      دور باطل شروع میشود (ناحیه ، وکیل گذر، ناحیه ، ریاست احصائیه (.
3.      وکیل گذر باید از هویت و شخصیت شما تصدیق نموده و بصورت واضح روز ، ماه و سال تولد شما نوشته و تایید نمایند.
4.      اگر شما به اعضای فامیل میخواهید کارت تولد اخذ کنید این رهنمود را مراعات کنید
اسم - ولد - ولدیت - روز - ماه - سال - اسم مادر - از خود شروع کنید باز پسر بزرگ تان تا اخرین طفل تان برای خانم خود یک عریضه جدا گانه ترتیب بدهید .
5.      در عریضه تصاویر تمام کسانیکه را که میخواهید برایش کارت تولد بگیرد نصب نماید ، وکیل گذر باید بالای تمام تصاویر مهر نماید.
6.       کوشش کنید که معلومات را خود شما نوشته کنید به وکیل گذر نگذرید چو ن امکان دارد که سر گردان شوید
خوب هموطنان عزیز تذکره الکترونیکی هم کارت تولد است ، هم تذکره و با انکشاف سیستم بحیث کارت بانکی ، سند با اعتبار گروپ خون و اسناد با اعبتار دیگر میتواند مورد استفاده قرار گیرد . پس بیاید برای فراهیم آوری به سهولت های فراوان بخود و نسل های آینده برای توزیع تذکره الکترونیکی از جان و دل تلاش کنیم .