۱۳۸۹ اسفند ۱, یکشنبه

مدیریت چیست ؟


پیشگفتار :
ا کثریت علمای مدیریت به این عقیده اند که «مدیریت یک مفهوم کلی از برنامه ریزی، سازماندهی، استخدام ، رهبری و کنترول است» بسیاری از مردم  فکر می نمایند که مفهوم مدیریت تنها و تنها در چهار چوکات یک اداره یا سازمان رسمی تعریف شده میتواند در حالیکه اگر دقیق نظر کنیم ما میتوانیم مدیریت را در زنده گی عادی انسان ها نیز تعریف کنیم . هدف ما از انسانها این است که حتی  اطفالیکه میتوانند پول را تفکیک نمایند و مشکلاتی خود را حل نمایند به یک نوعی مدیر تلقی شده میتوانند. اما آنچه که مدیریت را د رساحه رسمی از غیر رسمی تفکیک میکنند محدویت های است که در ساحه رسمی حدود آن دقیق و مشخص بوده و مراعات آن حتمی بوده  ولی در ساحه غیر رسمی درجه مراعات آن وابسته است به ارزش های محیطی و اجتماعی که انسانها درآنجا زنده گی می نمایند ، میباشد .شما هر کدام به زنده گی شخصی خود دقیق شوید شما میبیند که برای بهتر زنده گی کردن داری یک پلان هستید، شما برای اینکه امروز خوب و فردای مرفه داشته باشید فامیل را کنترول و رهیری می کنید، برای پیشبرد بعض اموری که انجام آن از توان شما بلند تراست شما بعضاً امور استخدامی را نیز انجام میدهید . بنآ تمامی اشخاصیکه توانایی تفکیک پول و صلاحیت تفکر و یا  انجام اموررا بصورت مستقلانه و یاهم در یک تیم داشته باشد پس مدیر بوده و امور مدیریتی را به نحوۀ انجام میدهند .
هدف از این پیش گفتار این است که میخواهم بعض بحث های مدیریتی را در این جا به انظار شما قرار بدهم و امید وارم که همه شما بتوانید از این بحث ها استفاده خوب برده و در اموررسمی و غیر رسمی زنده گی خویش استفاده نماید .
مديريت ازکلمۀ فرانسوی ménagement اقتباس گرديده که به معنی راه اندازی و هدايت است و در زبان لاتينی به معني هدايت نمودن توسط دست به کار رفته است. مديريت به مفهوم کنونی عبارت از پروسۀ رهبری و هدايت نمودن تمام يا بخشی از يک سازمان يا معاملات از طريق انکشاف و بهره برداری منابع مختلف مانند منابع بشری، منابع مالی و منابع فزيکی می باشد.
يک دانشمند بزرگ مديريت در قرن بيستم به نام ماري پارکر فوليت مديريت را به مفهوم" هنر انجام دادن کارها توسط ديگران " تعريف نموده است.
معنی لغوی مدیریت  اداره کردن و کارگردانی بوده و در اصطلاح، مديريت عبارت از هماهنگ ساختن نيروی مادی و انسانی جهت رسيدن به هدف با حداقل مصارف درکوتاه ترين زمان است. این هدف هیچ زمانی بر آورده نخواهد شد مگر اینکه ما با مفاهیم و تکتیک های پلان گذاری ، سازماندهی ، استخدام ، رهبری و کنترول که از عناصر کلیدی مدیریت هستند، آشنا باشیم . بنآ در این جا من میخواهم به ترتیب روی هر کدام از بخش ها بحث داشته باشیم ، البته نظرات شما غنا مندی این سایت را بیشتر خواهد کرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر