۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

سطوح مدیریتی

مدیریت در کل در سه سطح تشریح میشود

سطح بالای مدیریت

سطح میانی مدیریت

سطح پایینی مدیریت

1- سطح بالای مدیریت

این سطح بیشتر مفهومی است ، وزراء ، روسای عمومی  ، معاونین ریاست جمهوری  و غیر اشخاصیکه بیشتر در سطح پالیسی ها و استراتیژی های کلان سازمان ها فکر میکنند و بسیار اتکاء دارند به گزارشات روزمره سطح میانی و پایینی مدیریت . افرادیکه در این سطوح کار میکنند بیشتر متعهد به مقامات ذیصلاح اجرایی بوده  در چها رچوکات منافع کلی به منافع گروپی نیز متعهد میباشند .  از همین لحاظ است که کابینه اکثراً متشکل از افراد مسلکی نیست بلکه بیشتر روی تعهد شان با گروپ حاکم حساب می گردد .  در نظام های انتخابی بیشتر گروپ حاکم میخواهد تا با دست آورد های خوب  ادامه قدرت خود را تضمین نمایند و وزرا مکلف اند تا مدیریت های میانی و پایینی را به کار بیشتر تشویق نمایند تا از این طریق در محدوده کاری خودش به بقای نظام کمک کرده باشد .

2- سطح میانی مدیریت
این سطح بیشتر هماهنگ کننده است و یک پل رابط را بین سطح بالای مدیریت و سطح پایینی مدیریت بوجود میاورد .در این سطح  معینان ، روسا ، معاونین ، امرین و مدیران عمومی قرار میگیرند . کسانیکه در سطح میانی مدیریت قرار میگیرند در پهلوی اینکه باید متخصص همان بخش باشد که بتواند زیر دستان را خوب رهبری و رهنمایی کند باید از تجارب خوب ارتباطات  بهره مند باشد . حاکمیت کامل بالای ساحه کاری یکی از ویژه گیهای این سطح مدیریتی است .

3- سطح پایینی مدیریت
این سطح مدیریت بیشتر تخنیکی و مسلکی است ، کسانیکه در این سطح قرار دارند ، مدیران عمومی ، مدیرها ، سر کارگران یا باشی ها  و غیره میباشند . این اشخاص چون مستقیماً با فعالیت های اجرایی سرو کار دارند یا عملاً اجرا کنند ه تمام پلان های سطوح بالای و میانی مدیریت اند باید اشخاص مسلکی و متخصص باشند تا بتوانند امور محوله را به درستی انجام بدهند . این سطح بشکل مستقیم با مراجعین نیز سرو کار دارند .

-  عکس العمل های اینها مستقیماً بالای ارزیابی مراجعین از سازمان تاثیر دارد . امروز زمانیکه ما فکر میکنیم که  در افغانستان بحران اعتماد به وجود آمده و ملت از دولت فاصله میگیرد یکی از عوامل این بحران اعتماد عدم توجه جدی به سطوح مدیریتی در افغانستان است . اگر چه دولت ، جامعه جهانی تلاش میکند تا راضایت مردم را بدست آورد  اما این ممکن نیست تا اینکه بالای افراد بسطح کلی کار نشود و سیستم های جدی کنترولی از عملکرد هر رکن دولت بوجود نیاید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر