۱۳۹۶ فروردین ۱۵, سه‌شنبه

اصطلاحات مربوط مدیریت پروژه

۱.        مدیریت ارتباطات پروژه؛ یکی از بخش های مدیریت پروژه است که شامل پروسه های لازم جهت حصول اطمینان از تولید، جمع آوری، انتشار، ذخیره و تنظیم معلومات پروژه می شود. این عرصه شامل پلانگذاری ارتباطات، ارایه معلومات، گزارش دهی اجراات پروژه است.
۲.       مدیریت مصارف پروژه؛ زیر مجموعه ای از مدیریت پروژه که شامل پروسه های مورد نیاز برای حصول اطمینان از تکمیل پروژه با بودجۀ تصویب شده می باشد. این عرصه شامل پلانگذاری منابع، سنجش مصارف، بودجه بندی و کنترول مصارف است.
۳.       مدیریت منابع انسانی پروژه؛ زیر مجموعه ای از مدیریت پروژه که شامل پروسه های لازم برای جذب، انکشاف و حفظ افراد جهت رسیدن به اهداف پروژه می باشد. این عرصه شامل پلانگذاری سازمانی، جذب نیروی انسانی و توسعۀ تیم می شود.
۴.       مدیریت یکپارچگی پروژه؛ در برگیرندۀ پروسه هایی است که جهت حصول اطمینان از هماهنگی مناسب عناصر مختلف پروژه، مورد نیاز  است. این ساحۀ دانش شامل پلان، اجرای پلان و کنترول یک پارچۀ تغییرات پروژه می باشد.
۵.       دوران حیات پروژه؛ مجموعه ای از مراحل معمولاً متوالی که آغاز و انجام پروژه را تعریف می کند.
۶.       راهنمای دانش مدیریت پروژه؛ اصطلاح کلی است که مجموعۀ دانش موجود در رشته مدیریت پروژه را تشریح می کند. مانند: رشته های حقوق، طب و حسابداری. عرصه مدیریت پروژه، روش های سنتی تجربه شده را که بسیار به کار برده می شوند و همین طور روش های ابتکاری و پیشرفته که کمتر استفاده شده اند را در بر می گیرد.
۷.       کارشناس مدیریت پروژه (PMP)  فردی که صلاحیت مسلکی بودن وی توسط  انستیتوت مدیریت پروژه (PMI) مورد تأیید قرار گرفته باشد.
۸.       سافت ویر مدیریت پروژه؛ دسته ای از پروگرام های مورد استفادۀ کامپیوتری که مخصوص پلانگذاری، کنترول مصارف و زمان بندی پروژه ساخته شده اند.
۹.       تیم مدیریت پروژه؛ اعضای تیم پروژه که مستقیماً در انجام فعالیت های مدیریت پروژه مصروف می باشند.
۱۰.    مدیر پروژه؛ شخصی که مسؤول عمومی پروژه است.
۱۱.    چارت شبکۀ پروژه؛ هر چارتی که روابط منطقی فعالیت های پروژه را  به طور همیشه به منظور نمایش تسلسل و زمان فعالیت ها را نشان دهد. اکثراً از آن به عنوان چارت تخنیک ارزیابی و تجدید نظر  یا (PERT) یاد میشود.
۱۲.    مراحل عمده پروژه؛ مجموعه ای از فعالیت های منطقاً وابسته  به پروژه که معمولاً به تکمیل دستاورد عمده منجر می شوند.
۱۳.    پلان پروژه؛ یک سند رسمی و تأیید شده که به منظور راهنمایی اجراء و کنترول پروژه استفاده می شود. پلان پروژه به صورت تفصیلی جهت مستند سازی مفروضات و تصمیمات؛ پلانگذاری بخش های مختلف، تسهیل ارتباطات میان ذینفعان و مستند سازی اساسات زمان بندی، تعیین مصارف و محدودۀ تأیید شده پروژه، مورد استفاده قرار می گیرد. یک پلان پروژه ممکن است خلاصه یا تفصیلی باشد.
۱۴.    انکشاف پلان پروژه؛ هماهنگ نمودن پلان های بخش های مختلف پروژه به منظور ایجاد یک سند با ثبات و جامع.
۱۵.    مدیریت تدارکات پروژه؛ بخشی از مدیریت پروژه که شامل پروسه های مورد نیاز برای بدست آوردن اجناس ، خدمات و مواد ساختمانی از خارج سازمان به منظور دستیابی به اهداف پروژه می باشد، مدیریت تدارکات پروژه گفته می شود. این عرصه شامل پلانگذاری تدارکات، پلان درخواست، انتخاب منابع، اداره و اختتام  قرارداد ها می باشد.
۱۶.    مدیریت کیفیت پروژه؛ بخشی از مدیریت پروژه که شامل پروسه های ضروری برای حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهایی می شود که پروژه به خاطر آنها تعهد شده است. این عرصه مشتمل بر پلانگذاری، تضمین و کنترول کیفیت می باشد.
۱۷.    مدیریت خطر پروژه؛ مدیریت خطر پروسۀ نظام یافتۀ شناسایی، تحلیل و واکنش در مقابل خطر پروژه می باشد. این عرصه متضمن پیش بینی نمودن احتمالات، پیامدها ورویدادهای مثبت و کمتر نمودن احتمال پیامدها و رویدادهای نامطلوب در راستای اهداف پروژه است. این عرصه شامل پلانگذاری مدیریت خطر، شناسایی، تحلیل کیفی، تحلیل کمی، پلانگذاری واکنش به خطر، کنترول و نظارت خطر می باشد.
۱۸.    زمان بندی پروژه؛ انجام فعالیت ها در زمان پلانگذاری شده برای تحقق اهداف اصلی پروژه می باشد.
۱۹.    محدودۀ پروژه؛ کاریهای که باید انجام شوند تا یک محصول با ویژگی ها وکارکردهای مشخص تحویل گردد.
۲۰.    مدیریت محدودۀ پروژه؛ بخشی از مدیریت پروژه بوده که شامل پروسه های مورد نیاز جهت تکمیل موفقیت آمیز پروژه می باشد. این عرصه مشتمل بر آغاز، پلانگذاری، تعریف، تأیید و کنترول تغییر محدوده است.
۲۱.    اعضای تیم پروژه؛ افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مدیر پروژه گزارش می دهند.
۲۲.    مدیریت زمان پروژه؛ بخشی از مدیریت پروژه که دربرگیرندۀ پروسه های مورد نیاز جهت حصول اطمینان از تکمیل به موقع پروژه است این عرصه مشتمل بر تعریف، تعیین توالی، برآورد مدت زمان، انکشاف زمانبندی وکنترول زمانبندی محدودۀ پروژه می باشد.
۲۳.    دفتر پروژه؛ به دفتری گفته می شود که در آن مدیر پروژه برای تعیین اولویت ها و هدایت کار افراد واگذار شده به پروژه، دارای صلاحیت عام و تام  باشد و تیم پروژه از آنجا رهبری شده و گزارش های خود را به آن دفتر تسلیم نمایند.
۲۴.    ذینفعان؛ افراد و سازمان هایی که به صورت فعال در پروژه ذیدخل هستند یا ممکن است منافع آنها به واسطۀ نتیجۀ اجرای پروژه یا تکمیل پروژه به صورت مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار بگیرد .همچنین ممکن است که آنها بر پروژه یا نتایج آن اعمال نفوذ نمایند.
۲۵.    وظیفه؛ اصطلاحی کلی  که به صورت بالقوه  وجود داشته  اما در جدول  تقسیم کار درج نمی شود و از تجزیه بیشتر کار توسط اشخاص مسؤول به دست می آید.
۲۶.    جدول تقسیم کار؛ جزئی از پلان پروژه بوده که کل محدودۀ پروژه را تنظیم نموده و تعریف می کند. در قسمت پایینی جدول تقسیم کار، شرح تفصیلی کار پروژه نشان داده می شود.
۲۷.    فعالیت؛ جزئی از کار انجام شده در جریان یک پروژه می باشد. معمولاً یک فعالیت دارای مدت زمان مورد نظر، مصارف مورد انتظار، منابع مورد نیاز و مورد انتظار است. این فعالیت ها می توانند به وظایف تقسیم شوند.
۲۸.    تعریف فعالیت ها؛ شناسایی فعالیت های خاصی که باید به منظور تولید دستاوردهای مختلف پروژه انجام شوند.
۲۹.    تخمین مدت زمان فعالیت؛ تخمین مدت زمانی که برای تکمیل هر یک از فعالیت ها ضرورت است.
۳۰.    فعالیت های موازی؛ فعالیت هایی اند که در زمان معیین به شکل موازی اجرا می شوند.
۳۲.    فعالیت های متوالی؛ فعالیت هایی اند که سلسله مراتب در آن باید مراعات شود (آغاز یک فعالیت به انجام فعالیت دیگر بستگی دارد، اگر کار حفر تهداب خلاص نشود هیچ وقت کار سنگ کاری شروع نمی شود).
۳۲.    کنترول؛ پروسۀ مقایسوی فعالیت های انجام شده با فعالیت های پلانگذاری شده، تحلیل تغییرات، ارزیابی گزینه های ممکن (محتمل) و در صورت نیاز انجام اقدامات اصلاحی مناسب می باشد.
۳۳.    چارت های کنترولی؛ چارت های کنترولی نمایش تصویری از نتایج یک پروسه در محدوده زمان و در برابر حدود کنترولی معیین بوده که برای تنظیم  پروسه از آن استفاده به عمل می آید.
۳۴.    اقدام اصلاحی؛ تغییرات اعمال شده به منظور موازی کردن فعالیت های فعلی پروژه با پلان می باشد.
۳۵.    بودجه بندی مصارف؛ تخصیص مصارف به اساس ارزش هرکدام از فعالیت ها می باشد. 
۳۶.    تخمین مصارف؛ تهیۀ یک تخمین از مصارف و منابع لازم برای تکمیل فعالیت های پروژه می باشد.
۳۷.    مصارف کیفیت؛ مصارف به وقوع پیوسته به منظور حصول اطمینان از کیفیت است که این مصارف در برگیرندۀ پلانگذاری، کنترول، تضمین کیفیت و تجدید نظر بر آن می باشد.
۳۸.    مدت زمان؛ تعداد دوره های کاری مورد نیاز جهت تکمیل یک فعالیت یا عنصر دیگری از پروژه. معمولاً به صورت روز های کاری یا هفته های کاری بیان می گردد که شامل تعطیلات یا سایر دوره های زمانی غیرکار نمی شود.
۳۹.    هدف[1]؛ مطلوب نهایی که مبنای تلاش های ما را تشکیل میدهد ، هدف توصیف یک مقصد است و یا نتایج طولانی مدتی را که شما میخواهید بدست بیاورید , و یا هم هدف مجموعی گسترده ای از نظر است که معمولا بلند مدت بوده و بحیث نتیجه یک برنامه میباشد و هر هدف دارای مجموعه ای مرتبط از اهداف خاص است که رعایت آنها ما را به هدف قبلاً تعیین شده میرساند.
۴۰.    مقصد[2]؛ مجموعه از نتیجه نتایج برنامه که رسیدن به هدف را تضمین میکند وداری پنح ویژه گی ( مشخص بودن، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، حقیقی، و محدود به زمان است (SMART).
۴۱.    هدف مشخص[3]؛یک نتیجه مشخص، به عنوان یک ارزش قابل اندازه گیری یک شاخص در یک نقطه خاص در یک زمان معین.
۴۲.    تاثیر بلند مدت[4] ؛اثرات پروژه که پنج تا ده سال بعد پروژه را ارزیابی میکند.
۴۳.    نتیجه کوتاه مدت[5] ؛ نتیجه کوتاه مدت، میان مدت ، مانند تغییر در دانش، نگرش ها، باورها، رفتارها که حین ختم پروژه بدست میاید.
۴۴.    محصولات[6]؛ نتایج فعالیت ها میباشد که در جریان پروژه بدست میایند.
منابع:  منابع بشری ، مادی و تخنیکی که برای پیشبرد فعالیت ها بکار گرفته میشوند.


[1] Goal
[2] Opjective
[3] Trgeat
[4] Impact
[5] Outcome
[6] Outpout

۱۳۹۵ بهمن ۱۷, یکشنبه

اسناد هویتی معتبررا بصورت سریعی و قانونی بدست آرید

 ریاست عمومی ثبت احوال نفوس خدمات خود را معیاری و سریع ساخته است، اما به کمک و همکاری شهروندان افغانستان برای پی گیری قانونی اسناد شان با حوصله مندی نیازمند است. در هیچ جای دنیا قانون بدون کمک شهروندان تطبیق شدنی نیست.http://www.prd.gov.af/ این آدرس برای پروسس اسناد هویتی تان شما را کمک میکند.

۱۳۹۴ دی ۲۳, چهارشنبه

سرگردانی ها برای دریافت تذکره کاغذیُ تایید و ....

برای طی مراحل نمودن اسناد تان در ریاست ثبت احوال نفوس افغانستان برای هر پروسه طرزالعمل خاص تهیه شده (برای سرګردانی شما )که من برایتان میخواهم به تفصیل شرح کنم تا حین طی مراحل کردن اسناد مربوطه سرگردان نشوید.
برای گرفتن تذکره اگر شما از ولایت کابل هستید این رهنمود را طی مراحل کنید.
1.      نوشتن عریضه / قیمت عریض در بهترین حالت 50 افغانی زمان برای نوشتن اقلاً 20 دقیقه 
2.      عریضه را در ولایت کابل به شعبه عرایض تحویل بدهید / زمان برای طی مراحل در شعبه عرایض 60 تا 120 دقیقه.
3.      عریضه را به شعبه مربوطه ببرید ، امرثبت احوال ناحیه مربوطه شما را به ناحیه شاروالی معرفی میکنند ، زمان 60 دقیقه
( اگر چی شما کاپی تذکره را داشته باشید و مطابق آن کاپی مسوولین ثبت احوال نفوس میتوانند در ظرف یک ساعت تذکره مثنی بدهند اما شما باید این دور باطل که حالا نوشته میکنم طی کنید اینکه منطق این کار در کجا است نمیدانم(.
4.       در ناحیه شاروالی شما مجبور هستید کتابچه صفایی همرای خود داشته باشید و آنهم تحویل شده باشد (کسانیکه کرایه نشین هستند اگر صاحب خانه صفای را تحویل نکرده باشد، چی باید بکند معلوم نیست ...) زمان برای اینکه ناحیه برای وکیل گذر نوشته کند تقریباً 60 دقیقه اگر کتابچه صفای داشته باشید.
5.      شما باید وکیل گذر خویش را پیدا کنید و وکیل گذر از هویت ، شخصیت و سکونت شما تصدیق کنند (وکیل گذر هم فامیل دارد و معاش ندارد شما باید مطابق میل وکیل گذر فیس بدهید) زمان برای این پروسه نظر به دسترسی شما به وکیل گذر است. بسیار خوشبخت خواهید بود اگر در دو روز عریضه شما این پنج مرحله را طی کنید.( نظر به ازدهام شهری(.
6.      شما عریضه خویش را دو باره به ناحیه برای تصدیق کردن مهر وکیل میبرید. شما باز هم باید کتابچه صفایی را با خود داشته باشید تا مهر وکیل گذر تایید شود. ( 60 دقیقه) شما برای دریافت تذکره کاغذی که برای تایید آن باز هم همین مراحل را بایدطی کنید که اقلا دریافت و تایید آن ده روز شما د ر بر میگیرد ( شما اگر یک روز پیش تذکره گرفته باشید فردا بروید و بخواهید که تذکره شما تایید شود باید عریضه کنید، به ناحیه بروید پیش وکیل گذر بروید پس به ناحیه باز به امریت ثبت احوال نفوس ناحیه ) یعنی اینکه امریت ثبت احوال نفوس ناحیه تذکره ای را که یک روز پیش توزیع کرده برایش قابل اعتبار نیست و شما از طریق طی مراحل نمودن یک پروسه هویت تان را مشخص میسازید.
7.       شما برای تایید نمودن مهر امریت ثبت احوال نفوس ناحیه باید تذکره خود راکاپی رنگه گرفته به شعبه تحلیل و تجریه ریاست عمومی ثبت احوال نفوس رفته تا مهر امریت ثبت احوال نفوس را تایید نمایند (زمان اقلا یک روز در بهترین حالت (
این همه سرگردانی و جای خودش شما اینکه چند بار باید منت چند نفر را بکشید تا هویت را که دارید ثابت کنید، کشنده است ، پس فکر کنید.
 شما تذکره الکترونیکی در ظرف یک ساعت دریافت میکند بدون اینکه سرگردان شوید، بدون اینکه منت کسی را بکشید، از شما در مراکز ثبت نام بحیث یک افغان با عزت استقبال میشود، شما مجبور نیستند برای تثبیت هویت تان به دروازه وکیل بروید، شما برای تایید تذکره ضرورت ندارید. تذکره الکترونیکی برای ده سال اعبتار دارد، پس برای رفع سرگردانی تان و اعبتارهویت تان برای توزیع تذکره الکترونیکی تلاش نماید.

در رابطه به دریافت کارت تولد برایتان بنویسم، چرا ریاست ثبت احوال نفوس زمانیکه تذکره توزیع میکند ، روز ، ماه و سال را درج تذکره ها هموطنان ما نمیکنند، این پروسه حالا هم دوام دارد، در تذکره ها فقط سال درج میشود ، چرا ؟ معلوم نیست . چرا همین حالا ریاست ثبت احوال نفوس به اساس کارت ولدت تذکره توزیع نمیکند؟ شاید جواب این باشد که کارت ولدت در دسترس نیست امریت های ثبت احوال نفوس میتوانند با سر گردانی که برای مردم خلق میکنند مهربانی نمایند و کارت تولد را اقلاً برای کسانیکه جدیداً تذکره اخذ می نمایند توزیع کنند، چون تذکره کاغذی هیچگاه اساس برای گرفتن کارت ولدت شده نمیتواند در حالیکه سال در تذکره ها درج است تنها ماه و روز مهم است، بخاطر تثبیت ماه و روز شما باید این دور باطل را طی کنید، منطق این دور باطل در چیست باید مسوولین ریاست عمومی ثبت احوال نفوس جواب بگویند (نظر به وضعیت حاکم در افغانستان هر کس میتواند با معامله با وکیل گذر ماه و روز را بصورت دلخواه تعین کنند) اینکه چرا همین روز ماه را از شخص نمی شنوند و اورا مجبور به طی مراحل کردن یک دور باطل و منت کشی میکنند در چیست .
خوب حالا از این که بگذریم میخواهم این پروسه به تشریح بگیرم .
اگر کارت شفاخانه باشد، توسط ناحیه مربوطه تصدیق میشود سرگردانی کمتر دارد. هدف من اگر افراد بزرگ سال و یا هم کسانیکه در خانه تولد یافته باشند است .
اول - اگر در خانه تولد شده باشد
1.      شما باید عریضه کیند (زمان و طی مراحل عریضه مثل اینست که شما تذکره کاغذی بگیرد).
2.      امریت ثبت احوال نفوس بعد ازطی مراحل عریضه (ناحیه ، وکیل گذر، ناحیه ، امریت ثبت احوال نفوس) کارت تولد را برای شما توزیع میکند. ( اگر چی شما تذکره کاغذی که توسط همین شعبه برای شما توزیع شده باشد همرای خود داشته باشد ، این شعبات بالای اسناد توزیع شده توسط خودشان اعتبار ندارند)
3.      شما باید این کارت را در مدیریت حیاتی قوماندانی ولایت کابل ثبت کنید. (60 دقیقه).
4.      شما باید برای تایید این کارت تولد عریضه جداگانه ترتیب بدهید و کارت تولد هم پشت و رویش را کاپی کنید و تذکره خود را هم کاپی کنید.
5.      این عریضه و اسناد را به ریاست احصایئه ثبت احوال نفوس برده و امر رییس ریاست را دریافت نماید.
6.      شما بعداً عریضه تان را به شعبه 25 ریاست عمومی ثبت احوال نفوس برده و کارت ولدت تاییده شده امضا مامور و رییس ریاست باید اخذ شود. بعداً کارت ولدات تایید شده است کار شما خلاص است .
دوم : بزرگ سالان اگر میخواهند کارت تولد اخذ کنند
1.      باید به ریاست عمومی ثبت احوال نفوس عریضه کنند
2.      دور باطل شروع میشود (ناحیه ، وکیل گذر، ناحیه ، ریاست احصائیه (.
3.      وکیل گذر باید از هویت و شخصیت شما تصدیق نموده و بصورت واضح روز ، ماه و سال تولد شما نوشته و تایید نمایند.
4.      اگر شما به اعضای فامیل میخواهید کارت تولد اخذ کنید این رهنمود را مراعات کنید
اسم - ولد - ولدیت - روز - ماه - سال - اسم مادر - از خود شروع کنید باز پسر بزرگ تان تا اخرین طفل تان برای خانم خود یک عریضه جدا گانه ترتیب بدهید .
5.      در عریضه تصاویر تمام کسانیکه را که میخواهید برایش کارت تولد بگیرد نصب نماید ، وکیل گذر باید بالای تمام تصاویر مهر نماید.
6.       کوشش کنید که معلومات را خود شما نوشته کنید به وکیل گذر نگذرید چو ن امکان دارد که سر گردان شوید
خوب هموطنان عزیز تذکره الکترونیکی هم کارت تولد است ، هم تذکره و با انکشاف سیستم بحیث کارت بانکی ، سند با اعتبار گروپ خون و اسناد با اعبتار دیگر میتواند مورد استفاده قرار گیرد . پس بیاید برای فراهیم آوری به سهولت های فراوان بخود و نسل های آینده برای توزیع تذکره الکترونیکی از جان و دل تلاش کنیم .